torsdag 22 september 2011

Ush

Igar nar jag satt hemma hos min granne och jobbade tillsammans med Joel Alvarez horde vi plotsligt ett fordon komma forbi pa den lilla grusvagen utanfor huset. Nog for att det bor nagra personer pa var "gata" med skruttiga bilar som gor vasen av sig, men det har var i det extremaste laget. Sa jag gick upp fran min plats framfor dataskarmen och gick mot fonstret for att kolla laget. Det jag sag fick mig att bli nagot fruktansvart forbannad.

Pa flaket pa en pikup star namligen en generator och det var den som orsakade det oronbedovande ljudet. Generatorns uppgift: spy ut ackliga kemikalier over hela omradet dar jag bor. Det tog inte lang tid innan odoren av kemikalierna som de sprutade ut nadde oss alla i huset och vi kande hur vi, utan att be om det, andades in kemikalier. Jag flog ut ur rummet dar vi suttit och arbetat i flera timmar och hittade en av de boende i huset sittandes i dorropningen till huset. Han verkade helt oberord av vad som precis hade hant. Jag antar att han och andra mexikaner ar sa vana vid liknande besprutningsaktioner att han inte ens reagerade pa vad som precis hade hant. Han menade pa att man sprutar ut nagot medel for att bekampa Denge - en malarialiknande sjukdom som ilskna myggor bar pa.

Jag kande mig forbannad och otroligt krankt av handelsen. Kande att dom i pickupen hade krankt en mansklig rattighet.....namligen att sjalv fa avgora om jag vill andas in ackliga kemikalier som sakerligen inte ar sa speciellt nyttiga for kroppen. Dessa kemikalier lade sig som en liten vacker hinna over hela omradet, och over hela Palenque da varat omrade helt sakert inte var det enda de besprutade, och med tanke pa det kraftiga regn som sedan foll finns nu dessa kemikalier inte bara i marken...utan har med regnet burits bort till Palenques storsta flod...och fors sedan vidare med vattnet langre och langre bort.

Nu ar jag ordentligt sugen pa att ga till botten med det hela och kolla upp exakt vad for kemikaler de anvander sig av vid dessa besprutningsaktioner......och vad dessa kemikalier kan astakomma mer an att doda insekter. Sakerligen ar de inte speciellt bra varken for miljon eller for mansklig inandning.

Ush. Ush. Ush.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar