söndag 14 december 2014

Maya-Mormödrar och Traditionell Medicin



Varje gång jag kommer till San Cristobal fylls jag av glädje, kärlek och styrka. Det är en underbar känsla att veta att det finns en hel familj av människor där ute som tar emot mig med öppna famnar och ovillkorslös kärlek. Och hela tiden växer den där familjen med fler och fler och fler medlemmar. Människor som i första mötet blir till bröder och systrar. Som vågar ge, men också ta emot. Idag har varit en sådan dag. Har delat kärlek med en massa människor som jag för några dagar sedan aldrig hade träffat. Människor som det sa klick med från första stund, som jag skämtar och skrattar med efter bara några timmar och som jag kan dela en lång och varm kram med bara några stunder senare. Den Alternativa Medicinens väg skickar fantastiska människor i min väg som får mig att växa, växa och växa. Och jag känner mig så tacksam. Mexiko är det största som har hänt mig. Så många pusselbitar har fallit på plats här, och fortsätter att falla på plats. Magi i varje vrå och massvis med gammal visdom.

Och tack vare människor som jag har mött den här helgen har fler "Lärare" dykt upp längst med vägen. Visa mormödrar som jag fortfarande inte lärt känna men som jag det senaste året har bett mycket för att de ska uppenbara sig längst min väg. För att jag slutligen har känt mig redo för det. Det senaste året har inneburit mycket utrensning och helande av gamla sår. Det har varit kämpigt men vackert på samma gång. Mycket gammalt har också rensats ut, och jag känner mig starkare än någonsin och därmed också redo för att fortsätta färden framåt.

Den här helgen har två visa mormödrar plötsligt "presenterats" för mig. Jag känner dem inte än, men två vänner har berättat om dem....var och en på sitt håll. Den ena kvinnan är maya-ättling ifrån San Cristobal-området och har en enorm kunskap om medicinala växter och hur man gör tillkok, tinkturer, pomadas och tusen saker till. Den andra kvinnan är maya-ättling från Yucatan-halvön, har jobbat 60 år (hon är 84 nu) som naturlig barnmorska och vet allt om hur man med massage, medicinala växter osv kan vända på fostret i Livmodern, hur man rättar till en "fallen" Livmoder.....och allt däremellan som har med graviditet, födsel samt Livmodern att göra. DESSUTOM är hon en av Mexikos naturliga Kiropraktorer. En kvinna som sedan födseln bara "vet" hur man rättar till alla former av problem som har med skelettet att göra. Min vän och lärare Beatriz från Spanien som har arbetat med kvinnan under flera års tid säger att hon har sett henne utföra rena mirakel...Mina framtida Lärare? Jag hoppas på det...!!! ;)

Så mina vänner, Mexiko släppper mig inte så lätt. Jag inser att jag har flera år av studier kvar här innan jag kan bege mig någon annastans. Och trots att de Svenska rötterna ibland skriker efter mig vet jag att min tid inte är kommen riktigt än. Däremot hoppas jag på en sommar i Svenska Fjällen. Lärde känna en samisk kvinna som heter Laila Spik för några åren sedan...och med henne som kontakt känner jag att det på riktigt börjar bli dags att leta upp de skandinaviska mormödrarna och all den Kunskap som göms i Sapmi bland Skandinaviens ursprungsfolk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar