söndag 21 augusti 2011

Internet och aztekisk dans i min trädgård

Utan att alls ha bett om det har jag plötsligt fått internet i mitt djungelhus, tack vare mina nya grannar. De flyttade in och berättade snabbt för sina grannar, däribland för mig, att internetsignalen antagligen räcker till de närmaste husen och gav mig i vänlig anda koden. Tyvärr står det för många träd mellan de nya grannarnas hus och huset där min svenska fotografkompis Joel bor, som var den som mest av oss alla ville ha tillgång till internet i sitt hus, så signalen når inte fram. Det gör den tyvärr till mitt hus. Så helt plötsligt när jag hade internet i huset, började mina andra grannar att komma och hälsa på med jämna mellanrum. Men ni ska inte tro att de kom för att hälsa på mig....utan snarare för att använda internet.

Hur som helst bådar detta gott för min blogg. Nu när jag inte måste ta mig hela vägen in till stan för att kolla min mejl och uppdatera min blogg är det faktiskt mycket möjligt att jag kommer att skriva oftare. Bra va?

Så vad har hänt sedan sist då? Det blev tyvärr inte som jag hade tänkt mig med eko-kurs veckan. Jag lyckades dra på mig en urinvägsinflammation och var tvungen att inse att det antagligen inte var någon bra ide att sova i tält under en veckas tid mitt ute i djungeln. Så jag kunde inte vara med varje dag på kursen och inte hålla i några yogapass på morgonen. Däremot var jag där med vår aztekiska dansgrupp för att hålla en öppningsceremoni under den första natten, och för att dansande inviga kursen dagen därpå.


Foto: www.joel-alvarez.com

Under veckan hölls en massa intressanta föreläsningar om ekobydesign som jag inte var med på. Framåt slutet på veckan och efter ett antal antibiotika-tabletter kände jag mig bättre och tog mig åter ut till camping och odlingarnas la ventana för att hjälpa min kompis Paula som är agronom hålla i en workshop om "maya-nöten" som kallas för "Ash" på maya-dialekten chol. Det är en nöt som växer lite överallt här i djungelns Palenque, som är väldigt nyttig, och som man kan göra en massa roligt med i köket.
Under workshopen rostade vi först nötterna (något större än kaffe-bönor) över elden och när de var färdigrostade malde vi ner dem till ett fint pulver. Med ash-mjöl som huvudingridiens gjorde vi sedan pannkakor, bröd, kakor och special ash-kaffe. Maten blev en hit och jag funderar nu på att köpa min egen malkvarn så jag kan börja använda denna underbara maya-nöt i matlagningen!

Jag fortsätter att dansa med dansgruppen "Huichilopoztli". Igår dansade vi hemma hos Samuel och Sanya i Panchan där vi brukar hålla till på lördagarna. Det går bättre och bättre för varje träningstillfälle och stegen börjar sitta ganska bra. Dock finns det en oändlig rad med danser att lära, så det tar sin lilla tid, men det är fruktansvärt roligt. Varje träningstillfälle är en liten ceremoni som alltid börjar med att vi tänder en eld i cirkelns mitt, sedan hälsar vi de fyra väderstrecken, himlen och jorden genom att sjunga, blåsa i den stora snäckan och genom att rena oss och platsen med helig rökelse. Sedan börjar själva dansen. Igår öppnade sig himlen redan efter andra dansen....då passade vi på att dansa den dans som är tillägnad regnguden....medans regnet forsade ner. Efter 1,5 timmars dans var vi alla ganska blöta -och vi njöt alla av sensationen att återigen kunna känna kyla. Det är inte ofta man fryser i detta klimat där temperaturen allt som oftast ligger på 35-40 grader.


Foto: www.joel-alvarez.com

Vi har som grupp gemensamt bestämt oss för att sluta dansa på vandrarhemmet Yaxkin där vi det senaste halvåret har dansat varje onsdag. Det är inte längre samma sak sedan tysken Cristian gick in som delägare i företaget. Vi känner oss inte längre lika välkommna och platsens energi och good vibrations har förändrats helt och hållet den senaste tiden. Så vi stängde cirkeln där, och ska istället öppna en ny cirkel i Min Trädgård. Vi är ju trots allt 6 dansare som bor grannar med varandra...och känns jättekul att använda den stora trädgården där mitt hus står för den heliga aztekiska dansen. Återigen kommer folk att samlas här där det hänt så mycket genom åren. För många år sedan, innan jag kom till Palenque, var det en hare krishna grupp som höll till här....och nu ska alltså den aztekiska dansgruppen ta över. Det känns jättekul. Så de närmaste dagarna kommer jag att ägna åt trädgårdsarbete. Gräs och ogräs ska slås med macheten och en cirkel för dans ska skapas....förhoppningsvis får jag lite hjälp av grannarna med arbetet!

Nu ropar dom från det andra huset att maten är färdig, så det är bäst jag springer!

Vi hörs snart igen


2 kommentarer:

  1. Härligt att du fått lite modern teknik i huset ;) Det är så kul att läsa om ditt liv, så jag ser fram emot fler blogginlägg!

    Vi saknar dig här hemma, men är så glada att du har hittat ditt paradis och trivs så bra! Jag är lite stolt över att ha en kusin som vågar lämna "lilla trygga Sverige" och skapa ett nytt och helt annat liv i en helt annan del av världen.

    Kram på dig, fina kusin!

    SvaraRadera
  2. Fina kusinen!

    Det ar sa mycket som hander har och sa mycket jag vill dela med mig av, ska verkligen forsoka bli battre pa bloggskrivandet. Ar nagra reportage pa gang ocksa, nar de val blivit publicerade, kommer de upp i bloggen ocksa. Ibland saknar jag trygga sverige, men vet att jag alltid kan atervana nar jag trottnar pa tropikerna, varmen och aventyret. Kommer inte bli an pa ett tag dock.... Kram och puss pa dej!

    SvaraRadera